—L'art et fa sentir que pots
fer qualsevol cosa realment.
—Hi ha cap altra cosa que et faça sentir així o només
l'art?
—No, només l'art.
Aquesta afirmació
contundent és d'un xiquet de nou anys, Ryan, malalt de leucèmia. A l'hospital,
a banda del tractament mèdic, rep també classes d'art gràcies a una ONG
nord-americana, Tracy's Kids. I en la vivesa dels seus ulls i la seguretat amb
què parla, sabem que realment l'art té un poder curador. És el que intenta mostrar-nos un reportatge de la
BBC: The Power of Art: Can
creativity cure the sick? (El Poder de l'Art: pot la
creativitat curar les persones malaltes?). Que la creativitat ens fa sentir
millor és una cosa que tots intuïm, però el que impacta del reportatge és que
va més enllà, diu que hi ha evidències clíniques d'estudis que s'han fet a la Universitat George
Washington que demostren que l'art cura. Tant és així, que en aquesta mateixa
universitat ofereixen un màster i uns estudis de postgrau per a formar-se com a
terapeuta de l'art. I si navegueu per Internet, trobareu un bon grapat de webs d'especialistes en aquesta matèria
i de testimonis reals de xiquets i adults amb discapacitats, càncers i altres
malalties que han millorat gràcies a la potenciació de la creativitat. Fins i
tot hi ha l'ONG Terapeutes de l'art sense fronteres.
Alguna cosa es va
remoure dins de mi quan vaig acabar de veure el reportatge. I és que, com a
escriptora, em sent molt identificada amb la percepció de Ryan. Quan escric, sent
que accedisc a una part de mi més sàvia, més lliure i, sobretot, més vasta.
Sense limitacions. És com obrir una porta i abocar-te a un paisatge infinit.
Tot és possible. Hi ha nombrosos testimonis d'escriptors i artistes (vegeu
l'entrada "És el poeta la veu posseïda dels Déus?", desembre 2011)
que senten fins i tot una mena de trànsit quan creen: entren en un estat de
consciència que no té res a veure amb l'ordinari perquè es percep el món d'una
altra manera; es perd la noció del temps, en la ment apareixen connexions
inusuals entre les coses, emergeixen sensacions i sentiments que teníem
arraconats. Fet i fet, s'arriba a una major claredat, una percepció global i
més connectada de les coses i de les idees, una intuïció més esmolada, uns
coneixements que no semblen nostres... crear és com pouar en una part més
elevada de nosaltres, il·limitada i sàvia. El desconcert d'accedir a un estat
tan diferent de la percepció "normal", fa que alguns artistes
afirmen, com el pintor futurista Carlo Carrà, el següent: «Sé perfectament que
sols en alguns instants feliços sóc prou afortunat per a perdre'm en el meu
treball. El pintor-poeta sent que la sua vertadera essència immutable procedeix
del regne invisible que li ofereix una imatge d'eterna realitat... Sent que jo
no existisc en el temps, sinó que el temps existeix en mi. També m'adone que no
se m'ha concedit la capacitat de resoldre el misteri de l'art d'una forma
absoluta. No obstant això, em sent inclinat a creure que estic a punt de posar
les meues mans en l'esfera divina.»
És curiós
constatar que si la creativitat ens fa sentir més lliures, és perquè hi ha alguna cosa que ens empresona. Si ens fa
sentir més il·limitats, hi ha alguna
cosa que ens limita. Si ens sentim més savis,
és perquè alguna cosa ens està impedint l'accés a la intuïció. Al capdavall, hi
ha una part de nosaltres que ens imposa control.
I no és gens difícil deduir què ens està constrenyent: la part racional,
lògica, analítica, quadrada i encaixonada en uns paràmetres esquifits i
esbiaixats de la realitat. Tothom s'ha vist alguna vegada dividit entre la raó
i la intuïció, entre el sentiment i l'analítica. I realment és així, segons
assegura la neurociència. Dins del cervell tenim dos hemisferis, l'esquerre i
el dret, amb funcions i percepcions ben diferenciades. Amb l'hemisferi dret
podem imaginar, entenem les metàfores, somiem, creem noves combinacions
d'idees. El dret processa la informació de manera global, partint del tot per a
entendre les distintes parts que componen aquest tot. És intuïtiu en compte de
lògic, pensa en imatges, símbols i sentiments; té capacitat imaginativa i
fantàstica, espacial i perceptiva. En
canvi, l'hemisferi esquerre processa la informació analíticament i
seqüencialment, pas a pas, de manera lògica i lineal. L'hemisferi esquerre
analitza, abstrau, compta, mesura el temps, verbalitza, pensa amb paraules i
amb nombres, és a dir, conté la capacitat per a les matemàtiques i per a llegir
i escriure.
Com a resultat
d'aquests descobriments sorprenents, sabem ara que malgrat que continuem
sentint-nos un sol ser, els nostres cervells són dobles, i cada meitat té la
seua pròpia forma de coneixement, la seua pròpia manera de percebre la realitat
externa. Podríem dir, en certa manera, que cadascun de nosaltres té dues ments,
dues consciències, connectades i integrades pel cable de fibres nervioses que
uneix ambdós hemisferis (corpus callosum).
Els hemisferis poden col·laborar entre ells, treballar per separat i,
evidentment, també pot haver-hi conflicte, quan un d'ells intenta fer allò que
l'altre sap que pot fer millor. A
més, sembla que cada hemisferi té una manera d'"ocultar" coneixements
a l'altre. L'estat ideal seria l'harmonia entre els dos
hemisferis, per tal que el ser humà tinguera a l'abast totes les capacitats que
li són pròpies, que són moltes. Però no és el nostre estat actual. El llenguatge i la paraula estan
estretament lligats amb el pensament raonat i amb altres funcions mentals
elevades que distingeixen el ser humà de la resta de criatures, i per això els
científics del segle XIX consideraren que l'hemisferi esquerre era el dominant, i el dret el subordinat. L'opinió general, que va
prevaldre fins fa molt poc, era que la meitat dreta del cervell estava menys
avançada, menys evolucionada que la meitat esquerre; una mena de bessó
d'inferior capacitat dirigit i mantingut per l'hemisferi esquerre, el verbal. En
paraules del neurocientífic Roger W. Sperry: "La qüestió principal és que
semblen existir dos modes de pensar, el verbal i el no verbal, representats
respectivament per l'hemisferi esquerre i el dret, i que el nostre sistema
educatiu, així com la ciència en general, tendeix a menysprear la forma no
verbal de l'intel·lecte. El resultat és que la societat moderna manifesta una
discriminació en contra de l'hemisferi dret".
Una discriminació
que ens està impedint gaudir d'habilitats i potencialitats que ens enriqueixen
enormement. Amb la manera de processar la informació usada per l'hemisferi
dret, es produeixen flamarades d'intuïció, moments en què "tot sembla
encaixar" sense haver d'explicar les coses en un ordre lògic. Sentim com
una mena d'il·luminació sobtada, com li ha passat a nombrosos científics al
llarg de la història, des d'Arquímedes a Einstein. Aquest és l'estil de
l'hemisferi dret: intuïtiu, subjectiu, relacionador, holístic, intemporal. És,
també, el mode desmanegat, emocional, imprevisible,
amb una mode d'accés al coneixement no reduïble a patrons, a cap lògica, és a dir, no controlable. En aquest hemisferi t'has de deixar dur, acceptar el fet de no saber d'on prové el nostre coneixement, acceptar que no hi ha control, la qual cosa ens espanta. És per això que la nostra cultura l'ha tendit a ignorar. Per exemple, la major part del
nostre sistema educatiu està dirigit a cultivar la part verbal, racional i
temporal de l'hemisferi esquerre, amb la qual cosa deixa oblidat mig cervell de
cada estudiant.
Tal com està dissenyat actualment, amb preponderància de les assignatures verbals i numèriques, el sistema educatiu no pot ensenyar el mode
de coneixement de l'hemisferi dret. Al cap i a la fi, aquest hemisferi no
té massa bon control verbal. No es pot raonar amb ell. No se li pot fer que diga cap cosa lògica. No
se li donen bé les seqüències: començar pel principi, fer el pas següent, i
després el següent. Ell comença en qualsevol part o ho fa tot alhora. A més,
l'hemisferi dret no té un bon sentit del temps i no sembla comprendre el que
s'entén per "perdre el temps", com fa el sensat hemisferi esquerre
L'hemisferi dret no val per a classificar ni per a posar noms. Sembla considerar les coses tal com
són en el moment present, amb tota la seua fascinant complexitat. Em pregunte
com serien considerats els xiquets amb Trastorn de Dèficit d'Atenció, hiperactivitat, dislèxia, etc., en un sistema
educatiu que integrara les característiques i manera de procedir de l'hemisferi
dret.
Tot i que els
educadors són ara més conscients de la importància del pensament intuïtiu i
creatiu, els sistemes escolars en general continuen estructurats a la manera de
l'hemisferi esquerre. Tot està ordenat de manera rígida en cursos, cicles, horaris... A més, el coneixement està compartimentat en assignatures i avaluacions amb la qual cosa l'alumnat no arriba a tindre una visió global i unitària del que sap, no relaciona les coses que aprén. I es potencia sobretot capacitats com la memòria i la lògica. En aquest sistema tan estructurat i estàndard no hi ha lloc per a la diferència, les necessitats específiques de cada alumne, per a l'espontaneïtat i la inventiva. I tot el món
té la sensació que alguna cosa va malament. El cervell dret —el somniador,
l'artífex, l'artista— es perd quasi totalment en el nostre sistema educatiu.
Pot ser que hi haja alguna assignatura més artística (música, dibuix...), però
és molt improbable que trobem cursos d'imaginació, de visualització, de
percepció espacial, de creativitat com a tema a part, d'intuïció,
d'inventiva... Per descomptat, coneixem molt bé els efectes d'una educació inadequada
en l'aspecte verbal i numèric: l'hemisferi esquerre mai sembla recuperar-se del
tot i l'estudiant pot quedar endarrerit per a tota la vida. Què ocorre
aleshores a l'hemisferi dret, que pràcticament no rep cap atenció? I més
encara: ¿Què passarà quan s'aplique el nou model educatiu Wert, que bandeja les
matèries artístiques i potencia les matemàtiques i la llengua? Potser ara que
els neurofisiòlegs han aportat una base teòrica puguem començar a construir un
sistema escolar que ensenye a tot el cervell.
Així doncs, ens
sentim limitats, escindits, vivim amb unes capacitats com la raó i la lògica
que són necessàries, però totalment insuficients per a ser feliços. Percebem
que no som complets, que hi ha una part de nosaltres mutilada, amb l'ansietat i
el sofriment que això comporta. No és gens estrany que quan desfermem la
creativitat o fem cas de la intuïció sentim tanta vitalitat, obertura i
alleujament. És la llibertat de ser qui realment som, l'alegria de poder
comptar amb parts de nosaltres que ens semblen màgiques de tan poc usades. Som
molt més del que la part esquerre del cervell s'entesta a fer-nos creure.
Actualment la ciència està demostrant que potenciar aquesta part dreta, com ara
la creativitat, té efectes curadors. Quines altres potencialitats mutilades
tenim dins? Quins secrets?